Skip to content

WTBtalent

ett talanglöst liv

Jaaa.. Det har gått ett tag. Den senaste månaden har jag vart upptagen med framförallt skolan och det nya hatämnet pedagogik. 7,5hp av uppgifter från helvetet, tenta jag borde pluggat mer till samt föreläsningar så meningslösa att jag undrar varför jag ens gick dit. Men nu är det över! Tentan var igår och förhoppningsvis gick det bra. Vi får se om nio arbetsdagar ^^
Visserligen har jag bakat och lagat mat under tiden, men det har inte vart något speciellt spännande. Det jag har hunnit göra dock är att skaffa mig 5-6 nya matbloggar att följa! Förut har min feed solklart dominerats av amerikanska sockersöta kakbloggar, men nu börjar svenskarna ta ikapp! Dessutom har jag fullkomligt borrat ner näsan i tidningen Gourmet som i mars hade amerikatt-special. Pulled Pork. Chiligrytor. Recept på hemmagjorda lökringar. Omnomnom! Fantastiskt mysig tidning :3

Men ja, eftersom helveteskursen äntligen är över och jag har en tillfällig tidsfrist tills nästa kurs tar vid så har jag och kära sambon börjar leva strikt med matlistor och grejer! Eftersom vi lever som fattiga studenter så har vi ju naturligtvis inte lyxen att frottera oss i oxrullader eller annat såntdär snoffsigt, så vi går stenhårt på ICA’s billiga veckan! Fast inte så stenhårt kanske.. Efter att sambon djupdykt i kylskåpet för att kolla datum på allt vi handlat fick jag sitta och pilla om hela matlistan – vilket slit! Men alla recept som vi kommer äta måndag-fredag är i alla fall från Billiga Veckan :3 Och i brist på annat tänkte jag skriva ner den här veckans skörd sofar och tipsa om vad som var nomnom och vad som var mindre nomnom!

  • Måndag : Tomatsoppa med vita bönor, chorizo och basilika
    Eftersom matkedjan Willys inte är så noga med ifall datummarkeringarna faktiskt stämmer så blev det tyvärr inte alls vita bönor, utan kidneybönor vilket kanske var en liten miss då vita bönor hade passat bra mycket bättre till rätten. Helt okej var det i alla fall!
  • Tisdag: Kycklinggryta med dijonsenap, creme fraiche och basilika
    Lägg märke till basilikatrenden! Den hade redan hunnit bli dålig så vi brassade på och körde båda rätter med basilika efter varandra ^^ Jag är absolut inget fan av kyckling men var glatt överraskad här. Jättegott!
  • Onsdag: Gratinerade korvstubbar med champinjoner och tomat
    Den här rätten har funnits med i de flesta Billiga Veckan vi har fått med oss hem, men vi har faktiskt aldrig lagat den. Kanske kan det vara för namnet – korvstubbar. Lite 70-tals vibbar? Oavsett så var det faktiskt ganska gott. Sambon som inte är förtjust i tomaträtter tyckte att svampen funkade som en skön brytning till tomaternas syrlighet. Själv tyckte jag mest att de 3cm tjocka skivorna var lite väl tjocka för ändamålet. 1,5-2cm, max!
  • Torsdag: Fläskkarré med ugnsrostad potatis och chilibearnaise
    Inte FRÅN Billiga Veckan, men väl placerat i billighetskategorin eftersom de är köpta för 29.90:-/kg <3 Än ej tillagat, men jag kan ändå garantera att betyget blir två starka NOM NOM!
  • Fredag:  Penne med skink- och tomatsås och haricots verts
    Eftersom det är torsdag har vi naturligtvis inte smakat detta heller, eftersom tidsmaskinen fortfarande inte är fullt utvecklad. Men vi får se helt enkelt. Låter gott gör det i alla fall! Pasta = <3 och haricot verts = <3!

Dessutom planeras det någonting som bara kan bli fantastiskt gott och fantastiskt onyttigt imorgon. Jag vet inte om någon av er har hört talas om eller ätit Munchmallows? Det är en kexigt degig botten toppad med marshmallowsfluff som är doppade i choklad. Vi köpte ett paket när vi storhandlade och jag blev helfrälst. Så därför tänker jag försöka mig på att göra dem i större skala – som minipajer :3 Tänkte också försöka pröva mig på att göra några med smaksättning också, med lemoncurd eller hallonsylt. Det ska bli sjukt spännande att försöka sig på, och om jag lyckas kommer det upp recept på bloggen :D

Nu blir det att gå till affären och införskaffa sig det som saknas för kvällens matlagning, samt till munchmallows försöken imorgon!